25 jaar ART & CASEY

Art & Casey begon in 1992 als een droom en werd uitgedrukt in een woordspeling en een gedicht. Een Rotterdamse winkel/galerie in sieraden en accessoires van Nederlandse ontwerpers. We verkochten prachtige sieraden, fantastische hoeden en spannende tassen.

ART is kunst
Wat is kunst
In een doosje
Nee
Op je lichaam
Het is mooi
Volgens CASEY


25 jaar later is er in essentie eigenlijk niet zoveel veranderd. Dromen doen we nog steeds. Gekke woordspelingen maken ook. En nog steeds houden we van mooie dingen op je lichaam. All things nice. Jeeemig! Art & Casey 25 jaar. Maar wat is de wereld om ons heen veranderd. GSM’s, Internet, webwinkel, social media en v/h mijnheer Kaktus. En de hele wereld is boos. Wij ook. Want Prince is niet meer. Eigenlijk zijn we eerder verdrietig en in denial. En de rest zal wel.

WHAT’S NEXT?

We zetten een punt op de horizon. Kijk, dat klinkt alvast lekker hedendaags. Groeien we de komende jaren door naar een nationele winkelketen en gaan we voor global world domination. We doen een informal investor’s ronde en noemen onszelf een start up.

Maar eigenlijk zijn we meer van het meanderen. “Denkend aan Holland, zie ik brede rivieren”. Van dattum. Vloeiend, eclectisch. En er zit een iets heerlijks weemoedigs in. “Melancholie is een gemoedstoestand die neigt naar depressie en zich kenmerkt door een verdrietige kijk op het verleden of een onvervuld verlangen”. Kijk, daar wordt geen investeerder vrolijk van, hier maken we geen vrienden mee. Laat staan Instagram en Facebook volgers. Of toch wel, de schoonheid van het verval. Zo’n oude verweerde houten trap met verfspetters, die verroeste trolley uit de Limburgse mijnschachten, zo’n Oost-Duitse afgekloven fabriekslamp, een eettafel van oude vloerdelen met gietijzeren poten. Dan hoor je er helemaal bij! Paleo, eten als onze voorouders. Melancholy rules!

Even rustig ademhalen. We zijn wel hipster, maar dan van binnen. We blijven gewoon wie we zijn. Soms dromen we kordaat van een slicke marketing aanpak door hedendaagse marketing tools volop in te zetten als ‘onze naam en logo op onze winkels zetten”. Dan blijven we even rustig zitten totdat dat gevoel wegebt en de bloeddruk daalt.

What’s next? We vertellen het je wel als we er eenmaal zijn. Onderweg genieten we van de weg en het verval en mijmeren we over hoe het vroeger en elders allemaal beter was en hoe het allemaal beter en mooier zou kunnen zijn zonder al die milieufreaks, gingers, verkeershufters, ideologen, megalomane wereldleiders, bejaarden en vooral hipsters. Nog iemand vergeten? Nee, zijn we heerlijk met z’n tweeën. Gaan we gezellig ergens picknicken met m’n bootje. Ik draag een rode bloem in de revers van mijn pak en jij een jurk met een flatterende hoge taillelijn die pal onder je pronte boezem het accent legt en de rest met de mantel der liefde bedekt. Vrouwelijk, zelfbewust, zonder ordinair te zijn. “Hé Casey, wat zit je haar eigenlijk leuk en die jurk staat je ook erg goed. Dank je Art! Ik heb hem net gekocht bij dat leuke winkeltje waar ze geen naam op de deur hebben.”

HO HO!

Leuk en aardig al dat geleuter, maar nou willen we wel eens weten wat er gaat gebeuren in dit jubileumjaar. Wie jarig is trakteert, waar is het feestje? Kom op met die info en show us the money!

Kijk,als je zo denkt, dan begrijp je Art & Casey niet. Ik zei toch al: we meanderen. We zien zelf ook wel die bocht in de rivier aankomen, maar we hebben eerlijk gezegd nog geen idee wat daarachter ligt. We horen wel geroffel in de verte, is dat een feestje of een een stroomversnelling en een waterval, totaal onduidelijk nu.

“Nog een wijntje, Casey? Ja lekker Art. Maar zou je de motor niet eens aanzetten, het water wordt steeds wilder. Alles komt goed, schatje, geloof mij maar.”